Στη τάξη του προ νηπίου τα παιδιά καλούνται να προετοιμαστούν σταδιακά για το νηπιαγωγείο. Έτσι λοιπόν θα πρέπει να έχουν μάθει να αυτοεξυπηρετούνται σε ένα αρκετά καλό βαθμό και θα πρέπει να έχουν αποκτήσει τις απαιτούμενες γνώσεις ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της επόμενης τάξης. Παράλληλα θα πρέπει να έχουν εξελιχθεί κοινωνικά, συναισθηματικά και κινητικά σε ανάλογο βαθμό και σε σχέση πάντα με τον προσωπικό τους ρυθμό εξέλιξης, ο οποίος οφείλει να γίνει αντιληπτός και σεβαστός από τους παιδαγωγούς.
Σκοπός μας λοιπόν είναι να βοηθήσουμε τους μικρούς μαθητές να αναπτύξουν αρμονικά όλους τους τομείς που απαρτίζουν τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών της ηλικίας αυτής. Και βέβαια σ’ αυτή τη τόσο μικρή και τρυφερή ηλικία αυτό επιτυγχάνεται μέσα από δραστηριότητες μέσα από δραστηριότητες που χαρακτηρίζονται από πολύ παιχνίδι και διασκέδαση.
Παρακάτω λοιπόν ακολουθούν ενδεικτικοί στόχοι τους οποίους έχουμε θέσει για τη σχολική χρονιά, σύμφωνα με τους τομείς ανάπτυξης των παιδιών.
ΤΟΜΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ:
ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟΣ
Αναφέρεται στην ομαλή και αρμονική κίνηση του παιδιού και στον έλεγχο του σώματός του.
Ασκήσεις και παιχνίδια με στεφάνια, μπάλες, κορύνες, σκοινιά και ασκήσεις ισορροπίας ώστε να αποκτήσουν καλή σχέση με το σώμα τους και αρμονική κίνηση (καλή κίνηση στη δοκό ισορροπίας)
Ομαδικός σχηματισμός κύκλου και ευθείας γραμμής
Κίνηση σε ευθεία γραμμή και σε σχήμα σπείρας
Αυτοεξυπηρέτηση: ντύσιμο, γδύσιμο, δίπλωμα των ρούχων, πλύσιμο δοντιών, χεριών, στόματος, σωστή χρήση της τουαλέτας –υγιεινή
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
Αναφέρεται στις κοινωνικές σχέσεις του παιδιού. Δηλαδή στις σχέσεις του παιδιού με το περιβάλλον του και με τους ανθρώπους γύρω του.
Επαφή με τη φύση, το περιβάλλον –ευαισθητοποίηση:
Μαθαίνουν να φροντίζουν τα ζώα και τα φυτά (φροντίζουμε το ψάρι και τις γλάστρες της τάξης μας)
Μαθαίνουν να διατηρούν το χώρο τους και κατ’ επέκταση το περιβάλλον καθαρό (ευαισθητοποίηση σχετικά με τη μόλυνση του περιβάλλοντος)
Δραστηριότητες που αναπτύσσουν τη κοινωνικότητα, την ομαδικότητα και τη συνεργασία μέσα στη τάξη: μοίρασμα καθημερινών δουλειών της τάξης: ανάπτυξη υπευθυνότητας και ωριμότητας
Επαφή με δραστηριότητες των ενήλικων και τα στοιχεία του πολιτισμού και της θρησκείας
Δραστηριότητες που ευαισθητοποιούν σχετικά με τη διαφορετικότητα των άλλων ανθρώπων (άτομα με ειδικές ανάγκες, άτομα άλλων λαών, άτομα τρίτης ηλικίας)
ΝΟΗΤΙΚΟΣ-ΓΝΩΣΤΙΚΟΣ
Αναφέρεται σε όλες τις γνώσεις αλλά και εμπειρίες τις οποίες μπορεί να αποκτήσει ένα παιδί.
Προ μαθηματικές δραστηριότητες:
Ταξινόμηση ανάλογα με την ύλη, το χρώμα, το μέγεθος, το σχήμα
Ανάπτυξη μοτίβων
Αντιστοίχιση ένα προς ένα
Διάταξη στη σειρά
Αρίθμηση 1-10 (δε μετράμε απλά, κατανοούμε τη ποσότητα του κάθε αριθμού)
Σχήματα: Ορθογώνιο, τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος, οβάλ, (τραπέζιο, ρόμβος)
Κλάσματα: απλή επαφή –πειραματισμός (παρατηρούμε πως κόβονται σε κομμάτια π.χ. τα φρούτα και μαθαίνουμε για το μισό και το ολόκληρο)
Μονάδες μέτρησης: απλή επαφή –πειραματισμός
Χρόνος (ώρα) – Χρήμα: απλή επαφή –πειραματισμός
Κατανόηση του χρόνου: μέρες της εβδομάδας, μήνες, μήνες σε συνδυασμό με την εποχή, εποχές
Προ γραφικές δραστηριότητες:
· Βιωματικές δραστηριότητες που βοηθούν στην εξοικείωση του χεριού και του συντονισμού ματιού-χεριού (ανάπτυξη των λεπτών κινήσεων των δαχτύλων)
· Ασκήσεις που σταδιακά θα εξασκούν τα παιδιά στη γραφή αρχικά γραμμών και έπειτα συμβόλων που θα πλησιάζουν το μέγεθος των γραμμάτων, (προετοιμασία για τη γραφή της τάξης του νηπιαγωγείου)
Οι δραστηριότητες αυτές (προ γραφικές και προ μαθηματικές) γίνονται τόσο μέσα από γραπτές ασκήσεις, όσο και μέσα από παιχνίδια και βιωματικές καταστάσεις.
Προ αναγνωστικές δραστηριότητες:
Εμπλουτισμός λεξιλογίου (λέξεις σύνθετες, μεταφορές, παρομοιάσεις)
Περιγραφή αντικειμένων
Διήγηση μίας ιστορίας
Συνδυασμός εικόνων (συμβόλων) με τη διήγηση
Ταξινόμηση των εικόνων με τη σειρά, ανάλογα με τη διήγηση
(μέσα από ειδικά παιδαγωγικά παιχνίδια)
ΤΕΧΝΗ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ζωγραφική:
Χρώματα: Βασικά χρώματα αλλά και επαφή με τις αποχρώσεις μέσα από πειραματισμούς ζωγραφική και παιχνίδια
Επαφή με τη ζωγραφική: δοκιμάζουμε όλα τα υλικά
(νερομπογιές, τέμπερες, δαχτυλομπογιές, κυρομπογιές, κάρβουνο, κ.ά.)
Γινόμαστε μικροί ζωγράφοι: ζωγραφίζουμε σε αυτό σχέδιο τρίποδο με πινέλο
Μαθαίνουμε νέες τεχνικές, γνωρίζουμε από κοντά έργα ζωγράφων αλλά και τους ίδιους
Πλαστική:
Αλμυρό ζυμάρι: στάδιο αρχικό και ήδη γνωστό
Πηλός φυσικός: μαθαίνουμε πως δημιουργείται και πως τον εκμεταλλεύεται ο άνθρωπος. Πειραματιζόμαστε και δημιουργούμε
Καλλιτεχνικός γύψος
Βλέπουμε γλυπτά – μαθαίνουμε για γλύπτες